SELAMAT DATANG

SELAMAT DATANG KE LAMAN PERIBADI MOHD ZAHID ADANAN

Followers

Tuesday, August 21, 2012

KeBuNtUaN UnTuk TeRus MeNuLiS




Lama sungguh saya tiggalkan blog ini , saya tinggalkan pena dakwah , saya tinggalkan medan berkongsi dan bertukar pendapat. Buntu yang selalu menerjah apabila saya buka blog ini. cita-citaku tinggi namun tak tergapai dek diri ini . Benarlah pepatah arab menyebut " kalau tak mampu nak buat semua jangan tinggalkan semua.


Saya  selalu membaca blog-blog dan web individu yang hebat sehingga sya terus memangsang niat ntuk mengikut jejak langkah mereka seperti Ust Nasaruddin Tantawi, Dr Asri zainal Abidin, Ust Hasrizal dan lain-lain namun saya lupa untuk jadi seperti mereka memerlukan ilmu yang meluas dan istiqamah yang tinggi berdasarkan tahap kesedaran yang mendalam .


Pada permulaan saya menulis memang tiada rintangan tapi bila lama kelamaan rasa jemu mulai dirasa disamping ilmu yang cetek.Bila saya tanya pada diri apakah yang menyebabkan engkau mencebur bidang penulisan ini . Jelas disana tiada sebab-sebab yang kuat sehinggakan saya rebah dipertengahan jalan . Cemburu dan rasa tercabar bila lihat teman-teman yang lain mampu terus menulis sedangkan blog saya terbiar tidak terurus . Isteri saya ada menyebut '" blogger ini kena peruntukkan sejam sekurang-kurangnya sehari bagi memastikan blognya menarik dan dakwahnya berkesan " . Mungkin itulah salah satu pendorong dan suntikan rangsangan untuk saya terus berjuang di medan penulisan ini .




kebelakangan ini dunia Facebook telah mengambil alih pandangan masyarakat sebagai lapangan sosial yang berkesan dan menarik . Namun begitu saya tetap berkeyakianan bahawa blog juga masih mempunyai pengaruh yang tersendiri sebagai medium penyampaian dan perkongsian dimata masyarakat . 


Kesimpulan saya adalah mesti menjadi diri sendiri didalam menulis ' ukur baju badan sendiri ' dan menyampaikan Islam dengan olahan dan cara yang lebih meluas . Jangan takut untuk menulis kerana menulis juga medan dakwahmu . Semoga diriku terus beristiqamah .

                         " Demi Pena dan apa yang mereka tulis " - Al-Qalam ayat 1


No comments:

Post a Comment