SELAMAT DATANG

SELAMAT DATANG KE LAMAN PERIBADI MOHD ZAHID ADANAN

Followers

Thursday, August 23, 2012

SYAWAL : JaNgAn LePaSkAn PeLuAnG BeRpUaSa EnAm



Nabi sebut : " sesiapa yang berpuasa Ramadahan kemudian meneruskannya dengan berpuasa enam ibarat dia berpuasa selama setahun " .


Alhamdulillah hari ini masuk hari ke3 kami sekeluarga diberi peluang oleh Allah untuk melaksanakan ibadah sunat berpauasa enam.Peluang yang sangat besar ini jangan sesekali kita lepaskan kerana tak pasti hidup sampai bila lagi.Tambahan pula momentem Ramdahan yang baru beberapa hari meninggalkan kita masih terasa bahangnya .


Saya latih diri ini mula berpuasa hari yang ke 2 syawal sejak tahun lalu lagi sewaktu pulang bercuti di Malaysia . Alhamdulillah mudah-mudahan dapat dikekalkan untuk seterusnya . Ini kerana menggelakkan sifat bertangguh didalam diri sehingga mampu membawa kepada terlajak hari atau tidak berpuasa langsung disepanjang syawal . Ditambahkan pula rumah terbuka yang tak henti-henti di sepanjang syawal ini . Antara kebaikan lainnya juga adalah dapat menggelakkan perut daripada terkejut dengan lambakkan makanan yang masuk setelah 30 hari berpuasa .


Saya terpikat mendengar cerita daripada teman-teman yang berasal daripada Kelantan dan Terengganu . Kebanyakkan di tempat mereka menyambut 1 syawal dan keesokkannya terus berpuasa enam . Apabila masuk raya yang ke lapan mereka menyambutnya kembali denagan berpakain raya dan rumah terbuka . contoh-contoh semacam inilah yang sewajarnya diikuti oleh kita semua didalam merebut dan berlmba-lumba mencari keampunan daripada Allah SWT. 

"  Berlumba-lumbalah kamu kepada perkara kabaikan " - 2/148 & 5/48


No comments:

Post a Comment