SELAMAT DATANG

SELAMAT DATANG KE LAMAN PERIBADI MOHD ZAHID ADANAN

Followers

Saturday, December 18, 2010

TANGANI KEMALANGAN JALANRAYA DENGAN CARA ISLAM

                                                   HaSiL PeRBiNcAnGaN UsRaH


Sejak kebelakangan ini sering kali kita mendengar berita tentang kemalangan-kemalangan yang dasyat dan tragis.Perbincangan kami lebih tertumpu kepada kemalangan bas ekspres yang telah banyak meragut nyawa rakyat Malaysia . Antara tajuk-tajuk menarik yang disiarkan didada akhbar seperti : Bas Terbang , Pemandu Bas Tidak Ada Lesen Memandu dan lain-lain.


Apakah yang terjadi sebenarnya???Adakah Malaysia tiada jalan penyelesaian??? kenapa negara-negara lain tidak berlaku ??? sedangkan mereka lebih maju daripada kita ..lebih sibuk dan sesak jalanraya mereka.Hasil perbincangan usrah kami semalam.,berikut adalah penyelesaiannya :

  1. Memperketatkan undang-undang jalanraya . JPJ dan polis hendaklah menjalankan tugas dengan amanah.                                                                                                                                            
  2. Tempat duduk penumpang diasingkan lelaki dan perempuan.
  3. Bila tiba waktu solat pemandu mestilah berhenti untuk solat .
  4. Menggunakan 2 orang pemandu secara bergilir.
  5. Mengurangkan hiburan lagu-lagu yang melalaikan.

Semoga cara ini dapat dilaksanakan lantas mengurangkan punca kemalangan di Malaysia.Sama-sama kita amalkan :-)
 

1 comment:

  1. Asalamualaikum wr.wb.Saudara ku apa yang tuan risaukan dan bimbangkan mengenai kemalangan jalan raya terutama yang melibatkan bas bas express sememangnya bertepatan...lihat sahaja kemalangan bas yang turun dari Cameron berlaku semalam yang mengorbankan 27 orang kehilangan jiwa,diwartakan 2 warga Malaysia dan 25 pelancong warga Thailand...salam takziah untuk keluarga keluarga mereka.....selain saranan tuan apa yang perlu dilakukan diartikal tuan diatas tadi satu kajiaan perlu dilakukan apakah sesuai atau tidak bas bas express dua tingkat naik ke Cameron atau Genting....pada pandangan peribadi saya bas dua tingkat sangat tidak sesuai digunakan ketempat tempat tersebut...sekian terima kasih, dari saya yang perihatin(dr.zaiton)Wassalam.

    ReplyDelete