SELAMAT DATANG

SELAMAT DATANG KE LAMAN PERIBADI MOHD ZAHID ADANAN

Followers

Monday, December 27, 2010

InTiPaTi KuNjUnGaN DR. HaSaN Ali Kali Ke 2



Bumi Mesir sekali lagi menerima kunjungan tetamu dari Malaysia khususnya kepada anak-anak Selangor yang jauh diperantauan.yang pastinya setiap pertemuan bakal meleraikan rindu, mengembangkan pengetahuan semasa dan membakarkan semangat didalam menuntut illmu Allah yang maha luas ini.kunjungan Datuk Dr. Hasan Mohamed Ali untuk kali yang kedua ini lebih kepada untuk memperkenalkan pegawai Rumah Selangor yang baru iaitu Ust Farizal.Perlantikan baru ini bagi mengantikan Ust Halim Saljadi yang telah tamat tempoh berkhidmat di bumi berkat ini.


Kerajaan Selangor tidak meletakkan harapan yang tinggi kepada mahasiswa IPT dan IPTA di Malaysia, tetapi harapan yang tinggi tersebut hanya diletakkkan kepada mahasiswa/wi di Mesir khususnya dalam misi untuk memperkenalkan Islam secara menyeluruh kepada rakyat.


Antara pesanan yang disampaikan oleh Dr Hasan Ali ialah :

  • Mahasiswa mestilah tidak menghadkan tempoh belajar di Mesir ini hanya semata untuk mendapatkan sekeping sijil.Tetapi mestilah ada didalam setiap jiwa pelajar komitment dalam menegakkkan Islam.
  •  250 ribu orang penceramah diperlukan untuk dihantar kesurau-surau dan masjid-masjid.wajib ada kuliah maghrib pada setiap hari dan qiamullail 3 bulan sekali -( Peranan imam ialah perlu mengambil contoh imam di zaman nabi. Antara contoh imam pada zaman nabi iaitu Abdullah bin Abi Maktum.Beliau adalah seorang yang buta tetapi menjadi pemimpin ummah.Dipilih Allah salah seorang yang mati syahid.Peranan bilal pula perlu mengambil contoh bilal dizaman nabi Bilal Bin Robah.Beliau adalah seorang yang mewaqafkan jiwa dan raga demi agama Allah yang tercinta dan sentiasa hidup dalam keadaan berwudhuk ). 
  •  Kepada mahasiswa/wi yang telah berusia 23 tahun mestilah mendaftarkan diri sebagai pengundi.


Majlis bersama Dr. hasan Ali berakhir dengan pelancaran kali ke 2 KPI ( Key performance Indicator ) .
KPI adalah kayu pengukur kejayaan dunia dan akhirat.Ianya adalah antara perkara yang perlu dipenuhi oleh setiap mahasiswa Selangor Mesir di samping dipantau oleh pegawai Selangor :
  1. Solat jemaah
  2. Puasa sunat
  3. Qiamullail
  4. Baca Al-Quran ( sekurang-kurangnya satu maqru' )
  5. Bacaan Ilmiah
  6. Isu semasa


Antara program yang telah berjaya dijalankan oleh kerajaan Selangor :

  1. AKADEMI IMAM
  2. PPIK ( Pemantapan Pemerkasaan Institusi Keluarga ) 


Program yang akan datang :
  1. PROMIS ( Program Menyemarakkan Islam Selangor ) - Setiap hari sabtu ,9 pagi - 11.30 pagi, Dataran Studium Shah Alam,

Semoga segala yang dirancang dapat berjalan dengan baik . Harapan yang tinggi agar Allah SWT memberikan Hidayah dan kekuatan kepada pemimpin-pemimpin di Selangor dalam melaksanakan gerak kerja .

Link laman Dr.Hasan Ali http://drhasanali.com

No comments:

Post a Comment