SELAMAT DATANG

SELAMAT DATANG KE LAMAN PERIBADI MOHD ZAHID ADANAN

Followers

Wednesday, September 9, 2015

Mesir bumi Anbia

 




 Hari-hari terakhir aku dibumi Anbia . Menghitung hari-hari yang pasti pergi . namun disinilah tempatku jatuh ,bangun dan terus berlari . Menyahut seruan Allah melengkapi tututan Islam , belajar . Didalam bidang yang aku sendiri tidak berapa minat pada asalnya . Tetapi apabila sesuatu ilmu ada kaitannya dengan Al- Quran maka ia menjadi mulia .

 Bumi yang riuh dengan ilmunya sesak melahirkan para cendiakawan Islam . masyarakatnya yang hebat dari sudut ingatan dan kuat tubuh badan mereka .Hebatnya Mesir bagiku kerana beberapa perkara :
1. Bumi Anbia
2.Al-Azhar
3.Para Ulama
4.Gedung bahan Ilmiah

 Al-Azharnya yang hebat dari sudut Sistem ekonomi Islam sehinggakan semua yang belajar disini adalah secara percuma . Itulah kehebatan sistem waqaf didalam Islam . Bagi saya walaupun Mesir merupakan negara yang 87 termiskin didunia ( Pautan ) tetapi dari sudut dermawan merekalah juga orangnya . kalaulah bukan kerana 4 perkara diatas aku merasakan Mesir hanya negara yang tidak punya apa-apa .

 Andai di Malaysia sahaja 28 juta orang penduduk sudah pelbagai kerenah dan ragam manusia inikan pula Mesir yang penduduknya 80juta orang . Beberapa kisah yang suka saya kongsikan bersama sepanjang hidup disini .

Sehingga Arab pun tidak faham bahsa arab  :

Saya bertemu seorang pak cik penjaga kedai runcit dan berborak-borak bersamanya . Sehinggalah sampai saya berkata kepadanya akan kedalaman bahasa Arab sehinggakan arab pun tak faham bahasa Arab lalu dia bersetuju denganku . Ini kerana kayanya bahasa arab itu sendiri .

Penjaga bangunan ( Bawwab ) :

 Bawwab kali pertama yang saya jumpa ini sangat istimewa . umurnya sekitar 70an dan berkahwin dengan gadis 30an . Anak sulong mereka baru bersekolah tadika . Sekaya- kaya arab mesir kaya sungguh . Semiskin-miskin mereka pula duduk bawah tangga dijadikan rumah tinggal sekeluarga . Mungkin itu kebahagiakan buat mereka . Pesan seorang rakan saya  "jangan ingat dia tak ada duit , duit dia banyak " . Cuma mungkin kehidupan begitu yang dia pilih .


El- Gharbiyya , Mesir



No comments:

Post a Comment