SELAMAT DATANG

SELAMAT DATANG KE LAMAN PERIBADI MOHD ZAHID ADANAN

Followers

Thursday, May 29, 2014

Akhir Rejab dan Solat

Alhamdulillah diatas segala kurniaan yang Allah berikan kepada kita untuk beribadah mendekatkan diri kepadanya sepanjang Rejab ini . Semoga puasa , solat , bacaan Al-quran dan lain-lain diterima Allah .

Selamat datang Syaaban yang penuh kemuliaan . Semoga membawa keberkatan kepada Ummat . Saya masih belum berkesempatan untuk mencari dalil yang menceritakan berpuasa sepuluh hari di bulan Rejab akan dikabulkan hajatnya . Rujukan didalam kitab Durratus Solihin . Apapun segala yang disampaikan ulama itu adalah yang terbaik .

Israk dan Mikraj nabi membawa pengajaran kepada kita bahawa untuk ibadah solat bukanlah sesuatu yang berat untuk dilaksanakan oleh ummat Islam . Dilaksanakan pula bukanlah menjadi sesuatu ancaman yang besar kepada musuhmusuh Allah . Perjalanan nabi Disediakan kenderaan dan masa yang singkat untuk pula untuk menerima amanah solat .

Kita imbas pula bagaimana perjalanan Hijrah Nabi . Disitu terdapat perbezaan yang begitu ketara dari sudut halangan dan memakan masa yang lama hanya bertujuan untuk Undang-undang Islam dilaksanakan . Semoga usaha Nabi SAW yang dahulunya berjaya tercapai dapat kita sambung kembali  .

No comments:

Post a Comment