SELAMAT DATANG

SELAMAT DATANG KE LAMAN PERIBADI MOHD ZAHID ADANAN

Followers

Thursday, October 17, 2013

ZuLhIjJaH DaN NaBi IbRaHiM AS



Zulhijjah bulan pengorbanan . Pengorbanan keluarga Nabi Ibrahim AS sekeluarga menjadi contoh kepada kita bahawa segalanya hanya untuk Allah . Ini kerana Amanah dan arahan Allah diluar jangkaan manusia. Apabila Suruhan itu datang daripada Allah maka bersungguh-sungghlah melakukannya .


Antara kisah nabi Ibrahim didalam Al quran :
  1. Dialog bersama namrud
  2. Keinginannya melihat Allah
  3. Dialog bersama ayahnya agar kembali kepada Islam
  4. Membina Kaabah
  5. Memecahkan patung lalu dia dibakar hidup-hidup
  6. Menyembelih anaknya Ismail

Antara Kesan yang kita rasai daripada keluarga nabi Ibrahim AS :

  1. Kaabah
  2. Air zam - zam
  3. Berlari anak Safa Marwa
  4. Melontar batu di jamrah 
  5. Ibadah korban
  6. Selawat kepada nabi Ibrahim AS pada bacaan tahiyyat akhir

Nabi Ibrahim AS bapa segala anbia :

Didalam Al-Quran nabi Ibrahim AS digelar sebagai bapa sekalian nabi-nabi . Ini kerana baginda merupakan bapa kepada nabi Ismail dan nabi Ishak AS . Daripada keturunan nabi Ibrahim jugalah lahirnya ramai daripada nabi-nabi.

  1. *Nabi Ismail : Baginda merupakan nabi yang kedua terakhir dari kalangan arab dan berakhir dengan nabi Muhammad SAW setelah berlalunya jarak masa yang agak lama 
  2. *Nabi Ishak : Daripada baginda sehinggalah nabi Isa AS bermulanya bangsa israel . Nabi Ishak sendiri digelar sebagai Israel .  
* Perlu dirujuk semula


ujian nabi Ibrahim :
  1. Mengambil masa yang lama untuk dikurniakan anak
  2. Diarah oleh Allah untuk meninggalkan Hajar dan Nabi Ismail di Mekah yang tidak terdapat langsung sumber makanan dan minuman .
  3. Diarahkan menyembelih anaknya Nabi Ismail AS     

Nama didalam bahasa Inggeris:

Ibrahim = Abraham
Ismail   = Ismael
Ishak    = Issac


Semoga pengorbanan Nabi Ibrahim sekeluarga menjadi contoh dan teladan buat kita . Untuk akhirnya saya cadangkan kepada semua agar beberapa resolusi dapat kita jayakan demi membuktikan cinta dan kasih kita kepada Allah SWT .


  • Solat berjemaah 5 waktu bagi lelaki dan solat seusai azan bagi perempuan. Jika tidak mampu mulakankan dengan solat maghrib sesudah mampu beristiqamah tambahkan pula dengan solat zohor dan hingga keakhirnya .         ( KORBAN DIRI )
  • Sentiasa memastikan diri berada didalam majlis ilmu . Sekiranya tidak mampu mulakan dahulu dengan mendengar ilmu secara tidak langsung seperti di radio , hanset dan lain-lain .Ini kerana Islam agama Rahmat .Tersebarnya Islam dengan ilmu . ( KORBAN MASA )
  • Istiqamah dengan bersedekah walaupun dengan seringgit@segenih kerana dengan bersedekah dapat mengikis sifat tamak didalam diri dan memupuk rasa bersyukur kepada Allah . ( KORBAN HARTA )



No comments:

Post a Comment